woensdag 23 april 2014

Drinken

Als je wilt stoppen of minderen met toegevoegde suikers dan is een goed eerste stap om eens te bekijken wat je allemaal drinkt. In frisdrank zit veel suiker en in de meeste vruchtensappen ook.

Nu heb je daarvan meestal ook wel lightvarianten, maar de zoetstoffen die daarin gebruikt worden daar ben ik persoonlijk niet echt weg van. In de meeste gevallen zit er aspartaam (E951) in. Dit is een controversiële zoetstof. De meningen lopen daarover nogal uiteen. Er wordt regelmatig naar verwezen dat het kankerverwekkend zou zijn, maar dat wordt ook even regelmatig ontkend. Via google is daarover genoeg te vinden. Hoe dan ook, wij nemen wat dit betreft het zekere voor het onzekere en kopen geen producten met E951 meer. 

Maar bekijk de etiketten maar eens goed. Er is echt ook wel vruchtensap op de markt zonder toegevoegde suikers e.d. 
Wel is het belangrijk om te weten dat ook in vruchtensap zonder toegevoegde suikers wel veel 'producteigen' suikers zitten. Dus ook met 'goede' vruchtensappen kun je het beste maar matig zijn. Ik probeer hier de stelregel aan te houden: niet meer als 1 glas per dag.

Als je toch graag frisdrank wilt drinken, wordt het wel wat lastiger. Echter, ik ontdekte onlangs een goed vervanger. De frisdrank van het merk Holy Soda is gemaakt van verse vruchtensap, verdund met spuitwater en matig gezoet met stevia. Stevia is een goede en veilige zoetstof.


Voor de kinderen maak ik zelf 'limonade'. In de zomer maak ik van allerlei zacht zomerfruit sap. (Daar zal ik komende zomer wel eens uitgebreider over bloggen.) Hiervan schenken we een bodempje in een glas, twee druppels pure stevia erbij en dan aanlengen met water.

De beste suikerloze dorstlesser is natuurlijk gewoon water. Dat kun je onbeperkt drinken. Of thee natuurlijk! Zelf drink ik voornamelijk thee en water. Bij de lunch soms een glas vruchtensap. En af en toe (in het weekend bijv.) een Holy Soda. De kinderen drinken bij het ontbijt en de lunch melk of vruchtensap. Tussendoor max. twee glazen van bovengenoemde 'limonade' en verder gewoon water.

Op deze manier hebben we al heel wat suikers getackeld! 


Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen