maandag 31 maart 2014

Wasbare luiers

Sinds een aantal jaren gebruiken wij voor de kinderen wasbare luiers.
Al zijn de jongens inmiddels zindelijk en is het voor hen niet meer nodig.
We zijn van wegwerp overgestapt op wasbaar toen Gerben zo'n 10 maanden oud was. Destijds hadden we Jochem en Gerben nog beide dag en nacht in de luiers en dat liep qua aantal luiers toch wel behoorlijk op. Minimaal de helft van ons huishoudelijk afval bestond uit luiers en daar ergerden we ons meer en meer aan...

Gelukkig bleken er inmiddels goede alternatieven op de markt!
Want vouwluiers, zoals ze vroeger gebruikten, leken me toch niet zo praktisch. Tegenwoordig is er gelukkig ook een ruime keuze uit diverse soorten voorgevormde luiers. Deze luiers hebben ongeveer dezelfde vorm als wegwerpluiers en ze sluiten eenvoudig met klittenband of drukknoopjes.
Qua verschonen werkt dat dus net zo gemakkelijk als een wegwerpluier.

Het enige verschil is dat je ze moet wassen.
Maar daar hebben we tegenwoordig een wasmachine voor, nietwaar!

Het kost me gemiddeld 1 à 2 extra wassen per week. Qua tijd is dat een vrij beperkte investering die ik er graag voor over heb. Want het levert toch een behoorlijke besparing op. Ook als je de waskosten meerekent, ben je met wasbare luiers altijd goedkoper uit. We hoeven nog maar heel weinig wegwerpluiers aan te schaffen (voor bij de oppas en als we weggaan etc.)
Daarnaast is het ook minder milieuvervuilend, wat voor ons toch eigenlijk wel het doorslaggevende argument was om er mee te beginnen.

Hierhier en hier kun je meer lezen over wasbaar luieren. Of google gewoon eens op 'wasbare luiers'.
Er zijn genoeg webwinkels waar ze te koop zijn. Bijvoorbeeld deze, deze en deze.

Maar als je handig bent met de naaimachine, dan maak je ze gewoon zelf!
In de voorjaarsvakantie maakte ik weer een nieuwe stapel voor Lisanne. Op een kleinigheidje na waren ze af... En zo bleef het een paar weken liggen.
Maar vandaag heb ik het maar weer eens 'ter hand' (ofwel 'ter naaimachine') genomen en de laatste stukken klittenband erop gezet.





De volgende keer zal ik meer schrijven over het hoe en waarom van het zelf naaien van wasbare luiers.


5 opmerkingen:

  1. Wat leuk om zelf luiers te naaien! Je waslijn ziet er erg gezellig uit met zo'n mooie luiers!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoi Lydia, ik zit in het kraambed met mij klleine, slapende meisje op de arm, ondertussen even blogjes lezen... :) wat leuk die zelfgemaakte luiers in al die kleurtjes! Ik had hier al eerder over gelezen en me hierin verdiept en het sprak mij ook aan zodat ik een set wasbare luiers van flexitots heb besteld. Ik had de kleinste maat maar ze lijken nog erg groot dus misschien ga ik straks ook eens proberen om er zelf wat te maken in een iets kleinere maat. Die van mij zijn wit, maar nu ik al die kleurtjes bij jou zie krijg ik daar wel heel veel zin in :) ik zal het nog eens laten horen als het gelukt is. Groetjes Lotteke

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Gefeliciteerd met jullie dochtertje! Fijne kraamtijd gewenst. Leuk dat jullie ook wasbare luiers gaan gebruiken. Er gaat morgen een klein cadeautje naar jullie onderweg. Wil je het even laten weten als het goed aan gekomen is?

      Verwijderen
  3. Deze reactie is verwijderd door een blogbeheerder.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Bedankt voor het tippen van de site. Zelf zijn wij al voorzien het de zelfgemaakte versie.
      Maar wellicht kan een ander er zijn voordeel mee doen!

      Verwijderen