maandag 21 december 2015

Opgeruimd staat netjes!

Over opruimgoeroe Marie Kondo zijn al aardig wat blogs e.d. geschreven. (Google maar eens!) Ze heeft een boek over opruimen geschreven wat kennelijk als zoete broodjes over de toonbank gaat. Ik heb het boek niet gelezen, maar wel het e.e.a. over het boek. Hier bijv. staat er één en ander over uitgelegd. Heel interessant allemaal, maar wat mij betreft genoeg om te weten dat het boek niet mijn 'cup of tea' is. Waarom dan toch een blog hierover? Nou, omdat ik wel van opgeruimd hou! De uitspraak 'een opgeruimd huis, geeft een opgeruimd hoofd' gaat voor mij echt wel op. En dus probeer ik er hier altijd wel voor te zorgen dat het (redelijk) opgeruimd is. 
(Met de nadruk op 'probeer', wat opruimen is best wel een 'dingetje' in een gezin met 4 jonge kinderen... Overdag struikel ik nogal eens over de rommel. En de aanrecht staat dan vaak sneller weer vol als ik zou wensen. Maar aan het eind van de dag ruimen we in principe alles weer op.)

Maar goed, dat is dan het opgeruimd houden van vooral de dagelijkse rommel. Ook afgezien daarvan ben ik wel een 'opruimer'. En dan doel ik vooral op kleding en spullen. Dat zoek ik altijd regelmatig uit. En wat we niet meer gebruiken gaat weg. Naar een rommelmarkt, kringloop, kledinginzamelpunt, etc. 

En verder hou ik ook van opgeruimde kledingkasten. Maar dat is toch best lastig. Want een nette stapel ligt binnen de kortste keren scheef, of helemaal omver. Zeker in de kasten van de kinderen. Vervelend, maar kennelijk nogal onvermijdelijk... Dacht ik...

Want toen las ik dus ergens over Marie Kondo's manier van kleding opbergen. Dat gaat nl. niet op stapeltjes, maar alles wordt rechtop gezet. Je vouwt elk kledingstuk op tot ongeveer een vierkant pakketje. En dan zet je het rechtop naast elkaar. In een lade of een mandje is dit het makkelijkst.
Ik moet zeggen dat het me eerst nogal idioot in de oren klonk. Maar toch probeerde ik het een tijd terug in onze nieuwe badkamerkast uit... En dat beviel goed. Toen volgde Lisannes kleding. (Want haar plank met kleding was altijd een puinhoop omdat ze bij voorkeur zelf haar kleren uitkiest...) En ook daar ging het goed!

Ik ben inmiddels best wel enthousiast over deze manier van opbergen! En daarom heb ik dit weekend ook de commode op deze manier opgeruimd, en Sietze zijn kleren. De kasten en de lades tonen veel netter, en belangrijk: het blijft ook netter!  

Check de foto's!
Ik word echt heel blij van zo'n opgeruimde kast!











7 opmerkingen:

  1. Keurige kasten hoor en daar wordt ik ook helemaal gelukkig van :)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Je moet dan wel weer veel mandjes hebben. In een lade is veel handiger. Het oogt wel netjes. Fijne dag.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Lades zijn inderdaad makkelijker. Maar om nu gelijk nieuwe kasten aan te schaffen...
      Daar zijn de mandjes een goede oplossing voor. Maar als er ergens toch een keer een nieuwe kast nodig is, ga ik er wel rekening mee houden.

      Verwijderen
  3. Ik heb dit ook gedaan! Heb twee grote lades in mijn kledingkast en mijn shirtjes staan nu allemaal rechtop! Er past veel meer in! Ook de vraag "word ik hier blij van" heeft me geholpen, ik gooide toch veel weg! :) groetjes Nicole

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Je kunt inderdaad veel meer kwijt! En inderdaad maakt de vraag of je iets wilt houden het uitzoeken makkelijker!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Heel herkenbaar!
    Alvast hele fijne dagen!
    Fijne avond!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ziet er goed uit! Dat had ik zelf met het kleinere spul ook al gedaan. Heel handig.

    BeantwoordenVerwijderen