donderdag 3 december 2015

Heerlijke herfstachtige jam!

Vandaag maakte ik weer eens wat jam: van appel met walnoot en kaneel.
Een jam die ik vorig jaar voor het eerst maakte en toen goed in de smaak was gevallen! Het bleek een heerlijke combinatie van ingrediënten. En toch zo eenvoudig.


Qua smaakbeleving vonden wij het een echte herfstjam. En dus werd het weer hoog tijd deze nog eens te maken.

Wat heb je nodig?
- appels
- walnoten
- kaneel
- geleisuiker speciaal (voor halfzoete jam)


Eerst schil je de appels en snij deze in kleine stukjes. Als je ze in de pan doet even netjes afwegen tot 1250 gram. Een klein laagje water erbij doen. En dan op een laag vuur een tijdje laten stoven tot ze zacht zijn.



Intussen kun je de walnoten kraken. Bij gebrek aan notenkraker gebruikte ik hiervoor een waterpomptang... werkt ook!




Na het kraken de walnoten fijn hakken.

Als de appelstukjes zacht zijn, kun je deze pureren met de staafmixer. Naar smaak wat kaneel toevoegen. De walnoten toevoegen. En de geleisuiker toevoegen. Alles goed doorroeren en opnieuw (onder af en toe roeren) aan de kook brengen. Dan 1 minuut laten doorkoken.

Ondertussen de jampotten klaarzetten. Altijd eerst goed heet afwassen.
Dan kunnen de potten gevuld worden met de kokend hete jam. Gelijk het deksel goed dichtdraaien en even een paar minuten op zijn kop zetten. Na een paar minuten weer terug rechtop zetten en laten afkoelen. De deksel trekken als het goed is vacuüm en zo blijft de jam lang houdbaar.


Eet smakelijk!

7 opmerkingen:

  1. Mmm..klinkt goed!
    Dank je voor het recept, al ben ik hier de enige jam eter, wie weet verwen ik mezelf eens;)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Deze reactie is verwijderd door de auteur.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Het ziet er heerlijk uit! Ik maak van de appels altijd appelmoes.....ook heerlijk! Ik ben nl geen "jammens" (raar woord eigenlijk)

    groet Trijnie

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Nog nooit gegeten of gemaakt, maar de combi lijkt me heerlijk qua smaak!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Dat klinkt bijzonder goed, Lydia. Ik maak eigenlijk nooit jam, maar dat zou ik toch eens moeten doen.

    Bedankt voor je reactie op mijn blog, ik heb mij inmiddels als volger aangemeld!

    Liefs, Ingrid

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Gevonden hoor :)... groetjes vanuit mijn keukentje :)

    BeantwoordenVerwijderen