zaterdag 1 november 2014

Erwtensoep

Maandag is het weer Paardenmarkt hier in Hedel. En daar hoort traditiegetrouw erwtensoep bij! Vermoedelijk is half Hedel daar gisteren of vandaag mee bezig geweest om die te maken!

Maar goed, hier dus ook.
De groenten kwamen voornamelijk van eigen tuin. Het vlees uit de voorraad in de vriezer. En zodoende hoefde ik alleen wat zakjes spliterwten te halen en rookworsten.

Ik vind het altijd het makkelijkst werken met 3 pannen: 1 voor het vlees, 1 voor de erwten, en 1 voor de groenten.
Ik begon met het kruiden en opzetten van de karbonades (9 stuks!) in ongeveer 2 liter water.
Vervolgens in een andere pan 4 zakjes spliterwten in zo'n 4 liter een fikse hoeveelheid water.
Terwijl dat zachtjes stond te koken, ging ik verder met het schoonmaken en snijden van de groenten: knolselderij, wortel en prei.

Daarna kon dat ook in de pan. Inmiddels waren de karbonades gaar gekookt. Dus die eruit gehaald. Het vlees van de botten gehaald en fijn gesneden; en weer terug in de pan.


In de tuin knipte ik wat verse kruiden af. Schoongespoeld en met slagerstouw tot een bundeltje geknoopt. Handig om zo in de pan met groenten te hangen. En zo konden de kruiden meetrekken.


Na het middageten had e.e.a. lang genoeg op gestaan en kon ik de soep af gaan maken. De pan met erwten goed doorgeroerd en toen kon het vlees en de groenten erbij. Verder op smaak gebracht met flink zout en peper.


En nu staat het af te koelen in 4 pannen!
Bij elkaar ongeveer 13 liter erwtensoep...

Een flinke voorraad!
Maar vanavond gaat er vast al een pannetje leeg. En we krijgen eters maandag. Dus dan gaat het meestal toch wel hard. En ook vind ik het altijd fijn om nog een paar bakken in de vriezer te bewaren. Voor nog eens een makkelijke maaltijd van de winter. De erwtensoep kook ik nl. altijd maar 1 keer per jaar.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten