dinsdag 5 november 2013

Groene vingers...

Ik las pas in de krant in een ingezonden bericht dat het goed voor kinderen zou zijn als er in elk klaslokaal voldoende groene planten zouden staan. Dat is natuurlijk ook zo, want groene planten zetten CO2 om in zuurstof. En voor die krakende hersenpannetjes is het wel fijn als er voldoende zuurstof in de lokalen is!

Maar ja, hoeveel dan?
Ik heb net even gegoogeld en vond dit op wikipedia. Zeg maar 1 plant per 10 vierkante meter, dat zou betekenen een stuk of 5 groene planten per lokaal. Dat moet toch te doen zijn!

Overigens stond er in hetzelfde ingezonden bericht dat je in je slaapkamer geen planten neer zou moeten zetten, maar dat is achterhaald! Lees maar! 

Nou ja, in elk geval heb ik de planten bij ons eens goed bekeken en kwam ik tot de conclusie dat dat er niet zo fraai meer bij stond.
Hoewel tuinieren één van mijn hobby's is, leggen onze kamerplanten nogal eens het loodje... Vooral in de eerste jaren van ons trouwen moest ik nogal eens één of meer planten vervangen. Inmiddels ben ik er toch wat zuiniger op geworden en moet ik zeggen dat het het laatste jaar een stuk beter gaat! 

Vooral bij het water geven ging het mis. Teveel, te weinig... Maar nu heb ik daar eindelijk! een beetje regelmaat in gevonden. En wat ook helpt is dat ik in die jaren aardig heb uitgevonden welke planten tegen een stootje kunnen...

Een andere mogelijkheid om op planten te 'bezuinigen' is stekken in plaats van nieuwe kopen. En dat is nu echt een fluitje van een cent. Kijk maar.


Deze planten zagen er niet zo fris meer uit vond ik. Eerst wat dor blad verwijderd.


En toen ook de uitlopertjes, zoals deze.


Zo zien de planten er al een stuk beter uit, en kunnen ze voorlopig nog even mee.


De uitlopertjes heb ik in een vaasje met water gezet. Die gaan als het goed is worteltjes vormen. En dan kan ik ze weer in aarde poten om tzt de 'moederplanten' te vervangen.


 Deze vetplanten zagen er ook niet meer uit...
Doorgeschoten...
Vergeeld blad...

Maar de toppen waren nog mooi! Die heb ik er resoluut uitgeknipt en ook in water gezet. Hopelijk gaan ze ook wortelschieten en kan ik ze over een poosje weer terugpoten in de potten. In dat geval hebben we mooi €16,- bespaard wat ik zag op de plastic binnenpotten dat deze planten destijds €8,- per stuk hebben gekost!


In tussentijd geniet ik van de gevulde vazen in ons keukenraam!








Geen opmerkingen:

Een reactie posten