donderdag 21 augustus 2014

In de bonen... en andere oogst!

Sinds we terug zijn van vakantie hebben we aardig wat oogst van de groententuin te verwerken...

Vooral veel bonen...

De haricots verts hadden we voor onze vakantie al gehad. En de rest daarvan hebben mijn ouders in onze vakantie geoogst, meegenomen en uitgedeeld. Daarvan hadden we immers met 1 pluk zelf al genoeg.

De eerste snijbonen rijpten ook al af in onze vakantie. Dus ook de eerste pluk daarvan werd voor ons gedaan. En die verwerkte mijn moeder voor ons in het zout. De rest van de snijbonen oogst volgde na onze vakantie. Snijbonen in het zout hadden we van de eerste pluk al genoeg. Dus van de rest hebben we een deel in weckpotten ingemaakt en het overige maar weggegeven.

Maar dat was nog niet alles...
We hadden namelijk ook nog gele bonen, ofwel boterbonen. Die hebben we toen ze rijp waren in één keer geoogst en verwerkt. Alles in weckpotten. Dat werd een indrukwekkende voorraad: 28 halve liter potten, 7 kwart liter potten en 7 liter potten. Zo paste het precies in twee keer in de weckketel. 



Nu hebben we in de voorraadkast een plank vol met drie soorten bonen! 
Waarschijnlijk meer als wij in een jaar kunnen eten...

Verder kwamen er nog wat frambozen van de struiken. Lekker om zo te eten, of door een smoothie. 
Maar ik maakte er ook een beetje jam van.


Inmiddels hadden de goudsbloemenblaadjes al een paar weken in de olie gestaan. En werd het tijd de olie te zeven.
Vorig jaar deed ik dat met een schone zakdoek. Maar ja, die zakdoek kun je naderhand wel weggooien. Zo vet is die van de olie. Bovendien vond ik het toen wel een beetje een geknoei. 


Dus bedacht ik nu een andere oplossing: een koffiefilterhouder op de fles, filter erin en dan voorzichtig de pot leeggieten in het filter en net zolang laten staan tot alle olie in de fles in gelopen. Dit werkte prima!

Tja, en op de tuin vallen we nu vanuit de bonenoogst midden in de tomatenoogst...


En dit is nog maar het begin! 
Hopelijk kunnen we zo overvloedig blijven plukken! 
T.z.t. zal ik nog wel eens schrijven over hoe het verder gaat met de tomatenoogst en hoe we dat verwerken.

En over het wecken in de weckketel hoop ik ook nog eens uitgebreider te schrijven.
Maar eerst gaat mijn tijd en aandacht naar een ander 'project' waar ik momenteel mee bezig ben...

Geen opmerkingen:

Een reactie posten