woensdag 7 mei 2014

Suikervervangers

Onlangs schreef ik dat wij suiker willen gaan vermijden. Inmiddels zijn we daar een poosje mee bezig en het lukt over het geheel genomen best goed. Het is wel een zoektocht naar vervangende producten. Daarnaast moet je ook veel meer dingen zelf maken. Dat laatste vind ik niet zo'n probleem, want dat deed ik toch al met veel dingen. Zelf brood bakken bijvoorbeeld.

In plaats van een toetje na het eten (als we dat al doen) nemen we nu ook regelmatig fruit. Als we wel een gewoon toetje willen, nemen we yoghurt. Het lekkerst vinden we griekse roomyoghurt. Verder maak ik af en toe zelf vla. Daar zal ik later nog wel eens over bloggen, ik ben nu nog wat aan het experimenteren met recepten.

In veel sauzen etc. zit ook suiker. Maar bijvoorbeeld van bijv. mayonaise zijn ook suikerloze varianten te vinden. In bijv. Vlaamse/belgische mayonaise zit doorgaans geen suiker. Ketchup en curry gaat lastig worden denk ik. De flessen die we in huis hadden, zijn bijna op... het wordt dus tijd om daarvoor vervangers te zoeken! Misschien wordt dat ook wel zelf maken...

Broodbeleg is ook een item. Daar zal ik later nog een keer op terug komen.

Snoep en koek is lastig. Er schijnt wel snoep zonder suiker te bestaan (bijv. Organix Goodies), maar ik ben er nog niet actief naar op zoek geweest. Tot zover doen we het gewoon zonder, en dat gaat ook goed. De kinderen vragen er eigenlijk bijna niet meer om! Koekjes en taart kun je prima zelf bakken; daarbij moet je dan wel suikervervangers gebruiken. 

Stevia
Dit is misschien wel de bekendste. En terecht. Het is tot op heden waarschijnlijk de beste vervanger. Het bevat diverse vitaminen en mineralen. Doordat het nauwelijks calorieën bevat, wordt je er ook niet dik van. En het laat de bloedsuikerspiegel niet stijgen.
Het nadeel is dat het in gebruik wat lastiger toepassen is. Bij het bakken van koekjes kun je de suiker niet één op één vervangen door stevia. Dat komt omdat je het volume van de suiker mist.
Bij het aanschaffen van stevia moet je er wel op letten dat je de goede variant koopt. (Ik heb bijv. van de Aldi een pot 'stevia' staan; maar dit is voor het grootste deel maltodextrine met 2,2% stevia...) Dus ook hierbij: goed het etiket lezen of het om pure stevia gaat. Dit is niet goedkoop, maar je doet er heel lang mee omdat je per keer maar een klein beetje nodig hebt. 


Palmsuiker en kokosbloesemsuiker
Deze twee zijn eenvoudig in te zetten als suiker vervanger. Dit zijn onbewerkte suikers en kennen daarom niet de nadelen die de geraffineerde (witte) suikers hebben. Ze bevatten beiden nog de oorspronkelijke vitaminen en mineralen die je lichaam nodig heeft om de voedingsstoffen te verbranden. De vitaminen- en mineralenreserves van je lichaam worden dus niet aangetast in tegenstelling tot bij het gebruik van geraffineerde suiker. Palmsuiker en kokosbloesemsuiker hebben wel een iets andere smaak als gewone suiker. Maar omdat het wel een suikerkorrelachtige structuur heeft, werkt het prima bij het bakken. Het geeft het volume aan je baksel (wat je bij het gebruik van stevia dus mist). Een nadeel is dat ze best prijzig zijn, daarom probeer ik er in de praktijk wel spaarzaam mee om te gaan.


Honing
Dat hoeft geen uitleg denk ik?
Een mooi natuurlijk product, wat een prima suikervervanger is. Er wordt meestal wel aangeraden om het met mate te gebruiken. Verder lees ik regelmatig dat je het beste biologische honing kunt gebruiken, maar daar heb ik me nog niet voldoende in verdiept.

Ahorn- en agavesiroop
Over deze suikervervangers zijn de meningen wat verdeeld. Ze zijn in elk geval gezonder als gewone suiker. Maar het advies is ze met mate te gebruiken.


Er is dus voldoende op de markt aan suikervervangers! Ook zijn er op internet veel recepten te vinden hoe je e.e.a. kunt toepassen.
Onder andere op het blog 'Smakelijck' kun je daarover heel veel info vinden. Dit blog is een echte aanrader om in je leeslijst te zetten. Veel informatie over gezonde voeding en veel recepten!

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen