vrijdag 28 februari 2014

Patroon sjaal

Van de week schreef ik al dat ik mijn sjaal eindelijk af had.


Voor de liefhebber heb ik vanavond maar eens even een schetsje van het patroon getekend.

Voor deze sjaal gebruik je de techniek van het filethaken.
De basis van filethaken is een rasterpatroon van vierkante hokjes.

Dit doe je als volgt:

Je haakt eerst een opzetketting van lossen. 
Aantal: een meervoud van 3 plus 1. 
Voor deze sjaal haakte ik een opzetketting van (17x3)+1=52 lossen.

Daarna 3 keerlossen (= eerste stokje)
Vervolgens tot het eind van de toer steeds 2 lossen, 1 stokje.

Als je dit een aantal toeren herhaald zie je een raster van hokjes ontstaan.
In dit 'raster' kun je vervolgens een patroon inhaken door volgens een schema hokjes dit te haken. Hiervoor haak je in plaats van de 2 lossen, 2 stokjes.

Voor de bloem/ster(?) gebruikte ik het volgende schema:


Ik heb het patroon ook als 'haaktekening' uitgetekend. Misschien handig, mocht je nog niet goed uit de voeten kunnen met bovenstaande uitleg en schema.



Op het patroon zie je de eerste 15 toeren van de sjaal getekend.

toer 1: maak een opzetketting van 52 lossen
toer 2 t/m 4: maak 3 keerlossen (1e stk), dan tot het eind van de toer 2 lossen, 1 stokje. (De stokjes steeds in het stokje van de vorige toer.)
toer 5: 3 keerlossen (1e stk), 6 keer 2 lossen en 1 stokje; 2 stokjes óm de lossen van de vorige toer; 1 stokje; 3 keer 2 lossen en 1 stokje; 2 stokjes om de lossen van de vorige toer; 1 stokje; 6 keer 2 lossen en 1 stokje.

Ik denk dat het principe nu duidelijk is.
Vervolg toer 6 t/m 15 volgens schema.

Daarna toer 2 t/m 15 herhalen tot je je sjaal lang genoeg vindt.
Afronden met een herhaling van toer 2 t/m 4.

Afhechten.

Indien gewenst de sjaal afwerken met een randje.
Ik maakte rondom een randje van steeds 2 lossen, dan een vaste in het stokje. Bij de hoeken, 3 lossen, vaste op de hoek, 3 lossen.
Tweede kleur volgens hetzelfde principe, maar dan op de hoeken: 4 lossen, 1 vaste, 4 lossen.

Veel plezier met dit patroon!





Geen opmerkingen:

Een reactie posten