maandag 21 oktober 2013

Maandag keukendag

Op maandag heb ik vaak allerlei bezigheden te doen in de keuken. 
Zo ook vandaag weer. 

Omdat we eters verwachten vanavond, wilde ik wat extra's doen met het eten. Het plan was een rollade te braden. Jammer genoeg hadden ze vandaag in de winkel alleen maar kleine rollades liggen, die ook nog behoorlijk aan de prijs waren. Daarom besloot ik er zelf maar één te maken. Dat was erg eenvoudig. 
In plaats van een kant en klare rollade nam ik twee flinke runderlappen mee.

Hoe maakte ik daar een rollade van?

Eerst sloeg ik de lappen op een snijplank met behulp van de deegroller wat dunner en groter. Daarna bestrooide ik ze met zout, peper, tijm en rozemarijn. Vervolgens rolde ik de lappen op tot een mooie rol, die ik met 'slagersdraad' bij elkaar bond.


Vervolgens de buitenkant nog wat ingewreven met vleeskruidenmix. En nu ligt de rollade al uren op een laag vuur te sudderen.


Het ziet er lekker uit, nu maar hopen dat het ook lekker smaakt!

Voor bij de koffie vanavond moest er ook nog wat lekkers komen. Ook hier moest ik mijn plannetje aanpassen. Ik was al begonnen met appels schillen voor appeltaart toen ik erachter kwam dat ik niet alles in huis had voor het deeg. Plan aangepast en in plaats van appeltaart werd het appelstrudel, want bladerdeeg had ik nog wel.


De appelstukjes met rozijnen, een beetje suiker en kaneel en een eetlepel bloem.


Ingepakt in bladerdeeg. De rollen bestreken met wat ei en toen in de oven.


Eerst 20 min op 220 graden en dan 20 min op 190 graden.
Het resultaat ziet er lekker uit!

Tussen alle bezigheden door nam ik even tijd voor een kopje thee.


Met een haakwerkje erbij!
Wat dat wordt laat ik tzt nog wel zien!




Geen opmerkingen:

Een reactie posten