vrijdag 25 oktober 2013

Goudsbloemzalf maken

Goudsbloemzalf (misschien beter bekend als calendulazalf) staat bekend om zijn geneeskrachtige werking. Het is ontsmettend, bestrijdt bacteriën en is schimmelwerend. Het wordt daarom ook vaak toegepast bij het verzorgen van lichte schaaf- en brandwonden. Hier kun je er meer over lezen.

Afgelopen zomer hadden wij op onze volkstuin een prachtige rij goudsbloemen staat. Speciaal gekweekt om zelf goudsbloemzalf te maken. Ik had nl. vorige winter al eens op internet gelezen dat dat vrij eenvoudig is.

Toen de bloemen op het toppunt van de bloei waren, hebben we ze geoogst. Vervolgens de bloemblaadjes voorzichtig uit de hartjes geplukt. Een deel daarvan op olie gezet, en een deel op alcohol. Dit heeft een paar weken in de zon gestaan, zodat de werkzame stoffen in de olie en de alcohol konden trekken. Over het hoe en waarom kun je hier meer lezen.


Vorige week op de markt in Haarlem stond een kraam met allerlei natuurproducten en daar kocht ik een zak onbewerkte bijenwaskorrels. Dit heb je nodig om van de olie een zalf te maken. 
Allereerst moest de olie en de alcohol gezeefd worden. Ik gebruikte hiervoor een schone en gestreken zakdoek. De olie en de alcohol met daarin de werkzame stof van de goudsbloem deed ik in schone glazen potten. 



Alle ingrediënten voor de zalf stonden klaar. Ik heb niet gelijk alles tot zalf verwerkt, maar eerst een kleine proefversie gemaakt.


Ik nam 75 ml olie, 8 à 10 gram bijenwas en twee eetlepels alcohol.
De olie met enkele korrels bijenwas langzaam opgewarmd tot de bijenwas begon te smelten. Daarna de rest van de bijenwas toegevoegd en er doorgeroerd tot alles gesmolten was. Tenslotte de alcohol erdoor geroerd.
Daarna de boel afkoelen door het pannetje in een bak koud water zetten. Blijven roeren tot het dikker werd en toen de zalf in de schone potjes gedaan.


De zalf is goed gelukt en het was echt een eenvoudig klusje. 
Wil je het ook proberen, maar lees je graag een uitgebreidere instructie? Lees dan de vervolgpost van de vorige link.

De komende periode hoop ik de zalf voor meerdere doeleinden te testen. Daar zal ik dan later nog wel eens op terug komen hoe e.e.a. bevalt.







1 opmerking:

  1. Hoeveel gram goudsbloemen heb ik nodig bv.wat zijn de verhoudingen hiervoor in afwachting van U bericht,
    Jessie

    BeantwoordenVerwijderen