maandag 12 januari 2015

Nesteldrang...

Oeps, alweer meer als een maand geleden dat ik voor het laatst blogde...
Maar ja, te druk met 'het nest' op orde brengen voor de baby! Er was van alles wat ik daarvoor nog gedaan wilde hebben. En nu had ik tussendoor steeds wel dingetjes waarover ik normaal gesproken zou bloggen, maar nu kwam het er steeds niet van. Wel geregeld foto's gemaakt. Dus nu in dit blog een kleine update van een aantal dingen waar ik me de afgelopen weken mee bezig heb gehouden.

Afgelopen weekend hebben mijn man en ik de laatste hand gelegd aan de opknapbeurt van de hal. Het verven etc. was allemaal al af zoals jullie weten. Maar we wilden nog altijd graag 'iets' aan de muur ophangen in het trapgat. Ook wilde mijn man al langer dat ik eens foto's van de kinderen zou inlijsten. Dus begon het idee te broeden om dat te combineren. Eerst dacht ik aan iets met foto's op canvas. Maar dat vind ik best prijzig en is daarom ook niet zo makkelijk vervangbaar door andere foto's. Dus besloten om een fotocollage te maken. Ik had nog wel wat lege fotolijstjes liggen en verzamelde er nog wat bij bij de kringloop in diverse maten. Toen begon de speurtocht door alle foto's van afgelopen jaren: welke waren het mooist.... Selecteren en nog eens selecteren... Tenslotte de uiteindelijke selectie allemaal omgezet naar zwart/wit en op de juiste formaten besteld.
Daarna waren de lijstjes aan de beurt. De meesten waren gewoon goed, maar sommigen kregen een likje verf. Foto's erin en toen puzzelen maar met de lijstjes: welke moest waar. Daar een soort mal van getekend. En op die mal ook kruisje waar de ophanghaakjes zitten (en waar dus geboord moest worden).

Tot zover had ik alles geregeld, en toen was dus afgelopen zaterdag de beurt aan Cor: op een ladder in het trapgat om de lijstjes op te hangen. Dat ging dankzij die mal heel vlot! We plakten de mal op de juiste plek op de muur. Boren waar de kruisjes stonden afgetekend. Mal er weer af. Pluggen en haakjes erin. En toen konden de lijstjes eraan!


 (Ja, ik weet het. Die onderste foto hangt dwars! Maar daar komt heel binnenkort een babyfoto in. En die zijn meestal horizontaal, vandaar!)

Voor de andere muur had ik ook wat bedacht. We hadden al een tijd een grote maar lege sierlijst staan. Die had Cor een keer gevonden bij het grof vuil en had al een tijd geleden een kleurtje gekregen. Maar nooit nog de juiste plek. Dus die stond altijd een beetje in de weg. Die lijst wilde ik dus ook in het trapgat. Een poosje terug heb ik er een stuk kippengaas ingezet en een krans gekocht om eraan te hangen. Heel simpel en heel leuk!



Nu is de hal echt af!

Ook in de woonkamer hebben we de laatste tijd de decoraties wat aangepast. Cor vond dat ik eens wat anders in de vensterbank moest zetten. Nou dat hoef je geen twee keer te zeggen! 


Er stonden al een jaar of 4 twee van deze potten in de vensterbank. Eén verhuisde naar boven. En de ander ging leeg en kreeg een kleine kleuraanpassing... 


Deze pot stond ergens boven en verhuisde naar beneden en kreeg ook een kleurtje.
Cor maakte van steigerhout een leuk vensterbankkrukje. In de doos met decoratiespulletjes die ik op zolder heb staan, zocht ik nog wat dingetjes bij elkaar.


En dit werd de nieuwe opstelling! De enige nieuwe aankoop bij dit 'hoekje' is de dadeltak die op de vaas ligt!

In de andere hoek van de vensterbank wilde ik graag een lamp. Die vond ik bij de Action. Het was zo'n glimmend 'chromen' ding met een zwarte kap. Zowel de lampvoet als de kap kregen een laagje muurverf.



Op de vaas die op de salontafel stond, lag een takkenbosje. 



Leuk, maar onhandig, want het werd er steeds afgestoten. Dus die werd ook vervangen door een dadeltak. 


Verder kocht ik ergens in oktober op de rommelmarkt een paar vazen. Ook die kregen een metamorfose. 


De zwarte vaas kreeg alleen een likje muurverf. De witte vond ik te glad. Dus die bespoot ik eerst met lijmspray en rolde hem door de zandbak. Daarna een laagje spuitgrondverf en pas daarna het laatste laagje muurverf.


Wat decoratie erin en klaar! Op deze foto is de dadeltak nog groen. Maar dat verkleurd dus heel snel naar zwart (wat ik veel leuker vind). 

Verder bond ik een paar oude bijbeltjes / psalmboekjes (deels uit de familie) bij elkaar met een stukje kant en legde dit op de kast naast de schouw. De plank in de boekenkast waar we de bijbels en kinderbijbels hebben liggen, was te vol waardoor het voor de kinderen lastig was als ze de bijbel of kinderbijbel uit de kast wilden pakken of terugzetten. Nu hebben we daar weer wat meer ruimte door deze oude bijbeltjes die we niet meer gebruiken ergens anders neer te leggen. 


Oh ja, en wie nu denkt dat dit nu het enige is wat betreft de nesteldrang...
Niet echt! Daarnaast zijn ook zo ongeveer alle kasten uitgezocht en ontdaan van spullen die we niet meer gebruiken. Is het huis (met hulp!) van top tot teen schoongemaakt. De achterstallige administratie bijgewerkt. De vriezer en de voorraadkasten weer 'volgehamsterd'. De babyspullen uitgezocht en gewassen.
En dat alles naast de gewone huishoudelijke taken én in een tempo van lik-me-vestje met de broodnodige rustpauzes tussendoor. Die laatsten werden / worden overigens moeiteloos opgevuld door Lisanne met haar voorliefde voor 'boekies jezen' en liedjes zingen. En heb ik ook lekker door kunnen breien aan de babygarderobe tijdens mijn rustmomenten! Dat is nu trouwens ook helemaal af. Ik heb vorige week het laatste truitje afgemaakt. En nu heb ik het haken aan de CAL-deken van 2014 maar weer eens opgepakt. Echt 'niks' doen is lastig geloof ik...
En verder wachten we in spanning af tot de baby zich aandient!

2 opmerkingen:

  1. Waar vind je zo'n mooie lijst bij het grofvuil? Echt erg mooi! En die vaas door de zandbak rollen.... Geniaal! Als Gerben straks met verhalen thuiskomt van de juf die in de zandbak meespeelde met een paar vazen... :) dat ga ik wel een keer proberen!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Haha, ik heb dat een keer gedaan toen er niemand thuis was. Ze hadden me anders vast voor gek verklaard toen ik in de zandbak zat!

      Verwijderen