vrijdag 20 december 2013

Vogels voeren

Ik geloof dat de meningen erover verdeeld zijn of je vogels nu wel of niet moet bijvoeren in de winter. Wij doen het altijd wel. Het is ook altijd zo'n leuk gezicht, die vogeltjes in de tuin!

Dus hebben de jongens deze week pindaslingers gemaakt. 





We hebben ze in de voortuin opgehangen in de leibomen.

Ik wilde ook nog wat vetbollen ophangen. Want die ongedopte pinda's zijn natuurlijk wel wat lastig voor kleinere vogels. Maar nu had ik juist pas ergens gelezen dat die netjes waar vetbollen meestal in zitten niet zo'n goed idee zijn. Het schijnt nogal eens voor te komen dat er vogels of andere dieren vast komen te zitten wanneer er een groter gat ontstaat in het netje.

Maar goed. Er zijn alternatieven. Je kunt ook zelf vetbollen maken. In een tijdschrift zag ik een keer een leuk idee. En dat heb ik van de week ook eens gedaan: 'vetbollen' in oude koffiekopjes!


Het staat wel heel schattig. Drie van die 'truttige' koffiekopjes in de leibomen in de achtertuin. 
De schoteltjes hebben we eronder gelijmd, zodat de vogels een randje hebben om op te zitten.
Ik ben benieuwd of ze er op af komen!


Ik had nog een beetje gesmolten frituurvet in mijn pannetje over. Dat goot ik over wat zaden in een stukje boomschors.

Verder bloeit er nog steeds wat in de tuin!


Dit boompje bloeit juist in de winter. Met prachtige tere witte bloemetjes.


Ook in de geranium zitten nog wat bloemen. Heel bijzonder, in deze tijd van het jaar!

Toen vandaag de zon erdoor kwam, scheen ze heel even in de achtertuin. Hoewel, eigenlijk staat de zon te laag om echt ìn onze beschutte achtertuin te schijnen. Maar de bloembakken aan het speelhuisje hangen best hoog, en die vingen zodoende net wat zon. En dat was een prachtig gezicht!


De rode besje glansden zo mooi in het zonlicht, dat ik het niet kon laten ze even op de foto te zetten.


En toen ontdekte ik ook nog één schamele hortensiabloem. In de zomer zou je aan zo'n bloem voorbij lopen, maar nu genoot ik ervan. En ik zag alweer nieuwe knoppen! Dat belooft wat voor volgend jaar!











Geen opmerkingen:

Een reactie posten